به گفته متخصصان تغذیه، غذای شماره 1 برای کاهش خطر زوال عقل

 بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند که بیماری آلزایمر شایع ترین شکل زوال عقل است که در 60 تا 70 درصد موارد زوال عقل نقش دارد. ابتلا به بیماری آلزایمر به این معنی است که شما یک اختلال پیشرونده دارید که باعث تحلیل رفتن و مرگ سلول های مغز می شود. این منجر به کاهش مداوم حافظه، مهارت های تفکر و توانایی انجام وظایف می شود. متأسفانه با پیشرفت بیماری، انجام فعالیت های روزانه یا برقراری ارتباط دشوار می شود.

عوامل متعددی می توانند خطر ابتلا به زوال عقل (به ویژه بیماری آلزایمر) را افزایش دهند که برخی از آنها کاملاً خارج از کنترل شما هستند. افزایش سن مهمترین عامل است و افراد بالای 65 سال در معرض خطر بیشتری هستند. ژنتیک نیز با جهش های ژنتیکی خاص که مستقیماً با بیماری مرتبط است، نقش مهمی ایفا می کند.

علاوه بر چیزهایی که نمی توانید تغییر دهید، برخی از عوامل سبک زندگی می توانند خطر زوال شناختی را کاهش دهند – و رژیم غذایی شما یکی از بخش های مهم پازل است. یکی از الگوهای غذایی که برای کمک به محافظت در برابر زوال عقل طراحی شده است، رژیم غذایی MIND است .  به گفته مگی مون متخصص تغذیه و نویسنده کتاب The MIND Diet، برخی از بهترین غذاها برای سلامت مغز عبارتند از: زغال اخته وحشی غنی از آنتی اکسیدان، سبزیجات سالاد برای ویتامین های گروه B، ماهی قزل آلا به دلیل اسیدهای چرب ضد التهابی، لوبیا سیاه غنی از فیبر و گردو، بهترین منبع گیاهی امگا 3 در میان آجیل‌ها هستند

برای کسانی که روی کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر تمرکز می‌کنند، همراه با خوردن غذاهایی که از سلامت مغز حمایت می‌کنند، غذاهای خاصی نیز بهتر است محدود شوند و یک ماده غذایی وجود دارد که در صدر این فهرست قرار دارد.

غذای شماره 1 برای کاهش خطر زوال عقل

انجام اقداماتی برای کاهش خطر زوال عقل یک گام مثبت برای سلامت مغز است. در حالی که هیچ غذایی وجود ندارد که باعث زوال عقل شود، آب نبات های شیرین در صدر فهرست غذاهایی هستند که توصیه می شود در یک رژیم غذایی سالم برای مغز محدود شوند.

مون می گوید: «آب نبات های شیرین دوست مغز شما نیستند. او به مطالعه ای اشاره می کند که نشان می دهد مصرف بیش از حد شکر اضافه شده بیش از دو برابر خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. او می‌گوید: «این شامل شکر اضافه شده از آب نبات، و همچنین سایر شیرینی‌ها مانند شیرینی، نوشیدنی‌های کافه‌ای شیرین و نوشابه‌های گازدار است. محققان بر این باورند که قند خون و سطح انسولین بالا از عوامل خطر ابتلا به آلزایمر هستند زیرا مقاومت به انسولین نیز ممکن است در مغز ایجاد شود که ممکن است بر حافظه تأثیر بگذارد.

البته، به گفته مون در یک برنامه غذایی سالم و متعادل، همه چیز را می توان در حد اعتدال خورد. اما تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی که به طور مداوم سرشار از شکر تصفیه شده است ممکن است باعث افزایش پلاک آمیلوئید در مغز شود. این پلاک‌ها سیستم ارتباطی مغز ما را مختل می‌کنند و دانشمندان دریافته‌اند که افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بیشتر این پلاک‌ها را دارند. در واقع، مون علی می‌گوید، یک مطالعه نشان داد که مصرف هر 10 گرم شکر در روز (معادل 2 و نیم قاشق چای‌خوری شکر یا 8 آب نبات صمغی) با 1.3 تا 1.4 درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. احتمال ابتلا به آلزایمر در افرادی که بیشترین میزان مصرف روزانه قند را داشتند، ۱۹ درصد بیشتر بود.

راه های دیگر برای کاهش خطر ابتلا به زوال عقل

محدود کردن آب نبات های شیرین تضمینی برای پیری بدون زوال عقل نیست، اما یک گام مثبت به جلو است. در کنار محدود کردن قند اضافه شده در رژیم غذایی، راه های دیگری برای کاهش خطر زوال عقل وجود دارد:

  • با شرکت در فعالیت های هوازی و ورزش های مقاومتی، ورزش کنید.
  • اگر سیگار می کشید، اولین قدم ها را برای ترک آن بردارید.
  • مصرف الکل را محدود کنید  . اگر به طور منظم الکل می نوشید، سعی کنید این کار را در حد اعتدال انجام دهید. نوشیدن زیاد الکل با زوال شناختی مرتبط است. نوشیدن متوسط ​​به معنای دو نوشیدنی یا کمتر در روز برای مردان یا یک نوشیدنی یا کمتر در روز برای زنان است.
  • فعالیت های اجتماعی داشته باشید حفظ ارتباطات اجتماعی ذخیره شناختی شما را برای حفظ عملکرد خوب مغز با افزایش سن ایجاد می کند.
  • اگر بیماری های مزمن مانند فشار خون بالا و دیابت دارید، مطمئن شوید که به خوبی این بیماری ها را مدیریت می کنید. سفتی در شریان ها و رگ های خونی می تواند به مغز آسیب برساند.
  • غذاهای خاصی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. رژیم MIND بر غذاهایی مانند غلات کامل، آجیل، انواع توت ها، سبزیجات و روغن زیتون تاکید دارد که تحقیقات نشان می دهد ممکن است به سلامت مغز کمک کند. مون می‌گوید: «رژیم غذایی MIND که برای مغز سالم است، غذاهای سرشار از چربی‌های اشباع و قندهای افزوده را محدود می‌کند، زیرا هر دو با استرس اکسیداتیو، التهاب و پلاک‌ها و گره‌های مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر مرتبط هستند. با این حال، او تصریح می کند که این رژیم غذایی غذاهای سرخ شده، شیرینی ها و شیرینی ها، گوشت قرمز، پنیر پرچرب و کره را محدود می کند  اما حذف نمی کند.

هیچ چیز تضمینی برای داشتن یک زندگی عاری از ابتلا به زوال عقل نیست. اما برخی از اقدامات ممکن است به کاهش خطر کمک کند، و انتخاب های غذایی شما یکی از عوامل است. و در کنار خوردن غذاهای سالم برای مغز، محدود کردن مصرف آب نبات های شیرین می تواند به شما کمک کند تا از نظر شناختی هوشیار باشید. حتی می‌توانید از یک مشت کوچک ذرت آب نبات در هالووین یا قلب گفتگو در روز ولنتاین لذت ببرید چرا که به گفته مون، هیچ غذایی برای یک و یا حتی چند بار مصرف سلامت مغز شما را نه بهبود می‌بخشد و نه از بین می‌برد

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید