پوست سالم و زیبا، دست آورد یک رژیم غذایی متناسب، استفاده از ویتامین‌های ضروری و همچنین استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی باکیفیت و اصلی است.

تمامی مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها برای تقویت بدن، افزایش انرژی و کاهش عوارض افزایش سن و بیماری‌های گوناگون، در بازار عرضه شده‌اند.

با مصرف مکمل‌های مناسب و البته برنامه‌ریزی برای بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین، می‌توانید نیازهای ضروری بدن خود را به بهترین شکل ممکن، تامین کنید.

در ادامه این مطلب از مجله دیجی طب، همراه ما باشید تا بهبر بررسی بهترین مکمل‌های مورد نیاز روزانه و بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین را هم با هم مرور کنیم!

فهرست مطالب

مولتی ویتامین چیست؟

مولتی ویتامین ها، مکمل‌هایی هستند که از ترکیب چند مدل ویتامین، مینرال و دیگر ترکیبات مفید برای بدن، طراحی می‌شوند. این محصولات به‌ صورت ویژه برای تامین نیازهای روزمره بدن انسان‌ها، ساخته و تولید شده‌اند.

برخی از این مکمل‌ها فقط برای تامین نیازهای روزانه بدن تجویز می‌شوند و برخی دیگر در دوره‌های خاص مانند بیماری‌های شدید، بارداری، شیردهی یا حتی پس از رژیم‌های غذایی سخت و نامناسب، تجویز خواهند شد.

مولتی ویتامین ها در اشکال متفاوت از قبیل قرص، کپسول، قرص‌های ژله‌ای و حتی شربت‌های مختلف، تولید می‌شوند.

معمولا در مولتی ویتامین‌ها ترکیبات گوناگونی از کلسیم، آهن، زینک و انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین A ،C ،D و انواع مواد مفید دیگر وجود دارند.

بعضی افراد از مولتی ویتامین به‌عنوان روشی برای پیشگیری از نقص و کمبود املاح و مواد معدنی در بدن استفاده می‌کنند. از سوی دیگر برخی دیگر نیز به‌صورت خاص برای جبران برخی کمبودهای بدن، از این مکمل‌ها بهره می‌برند.

هر مدل مولتی ویتامین و حتی زمان استفاده از این ویتامین ها، می‌تواند نتایج متفاوتی در پی داشته باشد. به همین منظور، برای رسیدن به اهداف مختلف، بهتر است زمان مصرف مکمل خود را با هدفی که در ذهن دارید و البته با نظر پزشک‌تان، تنظیم کنید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف قرص مولتی ویتامین

نکته قابل توجهی که باید به یاد داشته باشید این است که هیچ‌کدام از مکمل‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند سبب افزایش وزن شما شوند.

با این وجود، نقص و کمبود ویتامین‌ها در بدن، بدون شک باعث کاهش وزن و لاغری خواهند شد. به همین خاطر، در صورتی که مولتی ویتامین را در زمان درست و همراه با رژیم غذایی متناسب استفاده کنید، بدون شک شاهد تغییرات مثبتی در بدن خود خواهید شد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین، همراه با غذا است. لازم به دکر است که برخی ویتامین‌های محلول در چربی مثل A ،D ،E و K، در هنگام مصرف با غذاهای چرب، به شکل کامل‌تری به بدن شما جذب می‌شوند.

پس مصرف این مکمل‌ها با صبحانه‌های مفصل یا ناهار، احتمال جذب آن‌ها را افزایش می‌دهد.

با این‌که تولید کنندگان بسیاری ادعا دارند که با استفاه از مکمل‌های تولید شده آن‌ها، امکان لاغر شدن وجود دارد، اما هنوز هیچ نتایج ثابت شده‌ای در این باره عرضه نشده است.

به همین دلیل، برای لاغر شدن یا حتی لاغر ماندن، نمی‌توانیم تنها به مصرف یک یا چندین مکمل خاص تکیه کنیم. با این دلیل، با استفاده میزان صحیحی از مولتی ویتامین‌ها همراه با یک رژیم غذایی کامل و سالم، می‌توانیم میزان کالری مصرفی خود را کمتر کرده اما از ضعف، بی‌حالی و خستگی بیش از حد، جلوگیری کنیم.

برخی از بهترین مکمل‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای تنظیم وزن بدن شامل موارد زیر هستند:

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

ویتامین B12

یکی از اساسی ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن، ویتامین‌های گروه B و به‌صورت خاص B12 است. این ویتامین به‌تنهایی سبب چاقی یا لاغری شما نخواهد شد.

با این وجود، بدن برای محافظت از اعصاب، سلول‌های خونی و تولید DNA، به این مکمل نیاز دارد. همچنین، جهت داشتن موهایی سالم، به میزان مشخصی از ویتامین‌های B complex نیاز دارید.

لازم به ذکر است، استفاده از ویتامین B به‌تنهایی کافی نیست و مصرف دیگر مواد مورد نیاز بدن مثل ویتامین‌های A ،C و E نیز برای سلامت پوست و البته موها ضروری خواهد بود.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

ویتامین D

بدن برای جذب کلسیم و تقویت استخوان‌ها به ویتامین D نیاز دارد. این ویتامین به صورت ویژه موجب لاغری شما نخواهد شد. هر چند قابل توجه که بر اساس یک تحقیق انجام شده مشخص شده است که زنان دارای اضافه وزن که به‌صورت روزمره ویتامین D مصرف می‌کردند، در کاهش وزن خود موفق‌تر بودند.

یکی از نکات اساسی که برخی افراد از آن مطلع نیستند این است که ویتامین D با پیشگیری از اثرگذاری باکتری‌های مخرب پوست، از ایجاد جوش و آکنه صورت و بدن هم پیشگیری می‌کند.

بنابراین اگر با مشکل جوش‌های مقاوم مواجه هستید، مصرف یک مکمل مناسب می‌تواند بخشی از مشکل شما را حل کند. البته علاوه بر مصرف مکمل و دارو، مصرف مواد غذایی سالم نیز تاثیر شگفت‌انگیزی بر پوست شما دارد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

امگا 3

یکی از مهم ترین ویتامین‌هایی که موجب تقویت قلب، عروق خونی و حتی سلول‌های مغزی می‌شود، امگا 3 است. برخی تحقیقات نشان داده که اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

هر چند درست مثل دیگر موارد ذکر شده، برای اطمینان یافتن از این موضوع، به تحقیقات دقیق‌تر و کامل‌تری نیاز داریم.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

کلسیم

اغلب پژوهش ها نشان داده‌اند که کلسیم با وجود ده‌ها مزیت که برای بدن دارد، امکان کاهش وزن بدن را ندارد. با این وجود اغلب محققان ادعا دارندکه کلسیم می‌تواند فرآیند شکستن چربی در سلول‌ها را تسریع کند.

برخی دیگر مدعی هستند که استفاده کلسیم کافی، از جذب چربی بیش از حد بدن جلوگیری کرده و به این شکل، به لاغری کمک می‌کند.

با توجه به مطالب، باید بدانیم که هیچ مکملی نمی‌تواند به‌تنهایی سبب کاهش وزن و لاغری شود. زمان استفاده از مولتی ویتامین همراه با داشتن رژیم غذایی سالم، می‌تواند از افزایش بی‌رویه وزن پیشگیری کرده و در برخی موارد حتی به کاهش وزن و داشتن بدنی سالم‌تر کمک کند.

بهترین زمان مصرف قرص جوشان

قرص جوشان یکی از بهترین روش‌ها برای استفاده از انواع مولتی ویتامین است. این مدل مکمل ها به‌صورت خاص برای حل شدن در آب و استفاده به شکل نوشیدنی، تولید شده‌اند.

قرص‌های جوشان در زمان حل شدن، مقادیر بسیاری دی‌اکسید کربن آزاد می‌کنند و به همین دلیل، مصرف آن‌ها بدون آب، به‌شدت خطرناک است.

در صورتی که این قرص‌ها بلعیده شوند، در معده شما حل خواهند شد. با آزادسازی سریع و میزان زیادی ویتامین، دی‌اکسید کربن و مواد معدنی، احتمال وقوع واکنش‌های آلرژیک افزایش پیدا می‌کند.

برای مصرف درست، این قرص را در یک لیوان آب سرد یا حتی آبمیوه، حل کنید. بهترین زمان استفاده از مولتی ویتامین به شکل جوشان، بعد از صرف یک وعده غذایی کامل است.

پیشنهاد می‌شود که این مدل مکمل را با معده خالی مصرف نکنید و به همین دلیل، ظهر پس از ناهار یا شب‌ها بعد از شام، بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین خواهند بود.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین مینرال

مولتی ویتامین مینرال ترکیب کاملی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که در صورت نداشتن رژیم غذایی مناسب، کمبود شدید ویتامین‌ها و البته دوره بارداری برای زنان، تجویز می‌شود.

بهترین زمان استفاده از مولتی ویتامین مینرال برای بدن، هنگامی است که معده خالی باشد. شما می‌توانید یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت بعد از مصرف وعده‌های غذایی، از این مکمل‌ها استفاده کنید.

لازم به دکر است، زمان مصرف قرص مولتی ویتامین مینرال سبب حالت تهوع خواهد شد. اگر شما هم با این عارضه مواجه شده‌اید، در این شرایط بهتر است که این مکمل را با معده پر مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف قرص مولتی دیلی دانا

برای افرادی که کمبود وزن دارند و از چاقی خود ناراضی هستند، استفاده از برخی مکمل‌های ویژه می‌تواند اثرات شگفت‌انگیزی داشته باشد.

یکی از این ویتامین ها، قرص مولتی دیلی دانا است. این مکمل به‌صورت همزمان سبب چاقی صورت و بدن شده و با جذب سریع‌تر غذاها، به شما کمک می‌کند که بتوانید غذای بیشتری را مصرف کنید.

بهترین تایم استفاده از مولتی ویتامین دانا جهت افزایش وزن، قبل از مصرف غذا است. به این صورت، غذای شما خیلی سریع‌تر از حالت عادی هضم شده و فضای معده شما برای مصرف غذاهای بیشتر، خالی می‌شود.

لازم به دکر است، که برای پیشگیری از این حالت و افزایش وزن، می‌توانید این مکمل را در هر ساعت شبانه‌روز و بدون مصرف غذاهای گوناگون، مصرف کنید تا از چاقی بدن خود جلوگیری نمایید.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف قرص اپتی وومن

بدن انسان در دوره‌های گوناگون با شرایط متفاوتی روبه رو می‌شود و جهت پیشگیری یا کاهش عوارض، مکمل‌های غذایی مختلفی تولید شده‌اند. مکمل غذایی به‌صورت اختصاصی جهت پیشگیری از کاهش انرژی و خستگی، کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری طراحی و تولید شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین انواع این ویتامین، قرص اپتی وومن است. این مولتی ویتامین یک مکمل کامل از تمام جهات است که بدن زنان به آن نیاز دارد.

بیوتین موجود در آن به استحکام پوست، ناخن‌ها و موها کمک می‌کند. اسید فولیک موجود در اپتی وومن، سبب تقویت تخمک‌ها شده و از تولد نوزادان با نقص‌های مادرزادی، جلوگیری خوداهد کرد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین

بدنی سالم با مصرف درست مولتی ویتامین

انواع مولتی ویتامین بسیاری در دنیا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها بخشی از نیازهای مهم بدن را رفع می‌کند. بهترین زمان استفاده از قرص مولتی ویتامین معمولا، تعیین می‌شود.

با توجه به احتمال ایجاد مشکلات گوارشی مانند تهوع، معمولا بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین، همراه با غذاست. هر چند قبل از استفاده از هر نوع مکمل، بهتر است حتما با متخصصان این حوزه مشورت کرده و بهترین زمان مناسب بدن‌تان را با نظر پزشک‌تان مشخص کنید

دیدگاهتان را بنویسید